Jak wydłużyć żywotność filtra DPF?

Nie można zaprzeczyć, że filtr DPF jest jedną z najważniejszych części samochodu wyposażonego w silnik napędzany dieslem. Nie ulega również wątpliwości, że jego cena jest naprawdę wysoka – mówimy tutaj nawet o kosztach rzędu kilku tysięcy złotych. Z tego powodu warto postarać się, żeby możliwie jak najbardziej wydłużyć żywotność tego elementu – nikomu przecież nie jest na rękę, aby poświęcić znaczną część wypłaty na wymianę filtra cząstek stałych. Warto dowiedzieć się więcej na temat tego, w jaki sposób można ograniczyć zużycie i dlaczego filtr cząstek stałych jest tak ważnym elementem całej konstrukcji pojazdu.

 

Filtr cząstek stałych – istotna rola w każdym samochodzie z dieslem

Wszystkie pojazdy, które napędzane są dieslem, muszą posiadać filtr DPF. Wszystko dlatego, że wraz ze spalaniem oleju napędowego do atmosfery przenika mnóstwo nieprzyjaznych ludzkiemu organizmowi cząsteczek, które nie są przesadnie duże, ale mogą w dużej mierze zaszkodzić. Chodzi głównie o cząstki sadzy, które mają rozmiary dużo mniejsze od grubości ludzkiego włosa, ale, jak można łatwo się domyślić, są dużo bardziej szkodliwe. Kiedy dostają się one do płuc, może na tym ucierpieć nasze zdrowie, a czasami być może nawet życie. Dlatego trzeba zwracać uwagę na sprawność filtra cząstek stałych, który jest idealną ochroną przed zgubnym wpływem cząstek sadzy na nasze organizmy.

Wydłużenie żywotności filtra cząstek stałych

Na szczęście odpowiednie użytkowanie i eksploatacja filtra DPF może w znacznym stopniu wydłużyć jego żywotność. Jest na to wiele sposobów – warto o nich co nieco opowiedzieć. Przede wszystkim warto zdawać sobie sprawę z tego, że kiedy samochód jedzie na niskich obrotach, zgubne jest mocne wciskanie pedału gazu. Bardzo źle wpływa to na kondycję filtra cząstek stałych, w związku z czym powinno się ograniczyć to zachowanie. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że dla wielu osób może to być pewnego rodzaju odruch, ale lepiej go unikać, ponieważ przez niego wydobywa się o wiele więcej sadzy. Poza tym trzeba regularnie sprawdzać szczelność niektórych części, takich jak turbiny oraz wtryskiwacze, bo gdy nie są one szczelne, to olej napędowy przedostaje się tam, gdzie nie powinien.

Specjalne oleje napędowe i korki

Jest jeszcze kilka innych kwestii, o które warto zadbać. Przede wszystkim samochody napędzane dieslem można utrzymać w zaskakująco dobrej kondycji, stosując specjalnych olejów silnikowych przeznaczonych do jednostek wyposażonych w filtr cząstek stałych. Każdy pojazd z pewnością będzie wdzięczny za ten zabieg. Dobrym pomysłem, kiedy chcemy wydłużyć żywotność filtra cząstek stałych, jest również unikanie korków. W szczególności chodzi tutaj o długie, kilometrowe przeszkody w centrum miasta w godzinach szczytu – jeśli wiemy na pewno, że coś takiego może nas w danym miejscu spotkać, warto wybrać inną, nawet nieco dłuższą, trasę. Wszystko dlatego, że jazda w korku jest wręcz zabójcza dla filtra cząstek stałych ze względu na wzmożoną produkcję sadzy, która osadza się w dużych ilościach.
Shopping Basket